5 objawów, które świadczą o nieszczelnym układzie wydechowym

5 objawów, które świadczą o nieszczelnym układzie wydechowym

Układ wydechowy to nie tylko słynna rura, która wystaje w okolicach tylnego zderzaka. Dla zaznajomionych z podstawami motoryzacji to oczywiste, dla laików niekoniecznie. Układ wydechowy to cały zespół elementów, którego uszkodzenie może doprowadzić do początkowo nieprzyjemnych sygnałów, a finalnie do kosztownej naprawy. Jakie objawy daje nieszczelny układ wydechowy i jak sprawdzić, czy to właśnie w tym tkwi problem? Podpowiadamy!

Nieszczelny układ wydechowy – objawy

Jak już wspomnieliśmy na wstępie, układ wydechowy to nie tylko końcowa rurka, ale zdecydowanie więcej elementów, które wspierają pracę silnika czy minimalizują szkodliwość spalin. Do tego prężnie działającego zespołu należy zaliczyć:

  • Sondy (czujniki tlenu, temperatury oraz sadzy);
  • filtry cząstek stałych;
  • katalizatory;
  • przepustnice wydechu.

Oczywiście wszędzie tam, gdzie musi się odbywać sprawna praca poszczególnych elementów, jest też przestrzeń do usterek i niedociągnięć, dlatego trzeba bacznie obserwować niepokojące objawy, jeśli takie mają miejsce. Wśród najbardziej charakterystycznych objawów nieszczelności układu wydechowego należy wymienić:

  1. Odczuwalne obniżenie mocy silnika;
  2. nierówną pracę silnika na biegu jałowym;
  3. hałasy przy zwiększaniu obrotów, w tym bardzo charakterystyczny dla nieszczelności układu wydechowego świst;
  4. hałasy zwiększające się po uniesieniu maski;
  5. zwiększenie spalania nawet o 100% przy jednoczesnym znaczącym spadku mocy silnika.

Zwłaszcza pierwszy i ostatni objaw nieszczelnego układu wydechowego może dać się we znaki większości kierowców. Warto zatem w odpowiednim czasie zadbać o to, by wykluczyć problem i nie doprowadzić do kolejnych usterek.

Nieszczelny układ wydechowy – skutki

O skutkach nieszczelnego układu wydechowego informowaliśmy powyżej. Są odczuwalne dla każdego kierowcy, zwłaszcza jeśli dotyczy to znacząco zwiększonego spalania, nieefektywnej pracy silnika (obniżona moc), a także uciążliwych hałasów. Warto zwrócić uwagę również na charakterystyczny zapach, który podczas jazdy może się pojawić w kabinie samochodu. Również ma on związek z nieszczelnością układu wydechowego, a oznacza przede wszystkim to, że oddychamy wówczas powietrzem z domieszką szkodliwych gazów. To niebezpieczne zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów.

Przyczyną tych wszystkich niedogodności jest najczęściej wiek układu wydechowego. Jeśli dodatkowo „pracuje” on w trudnych warunkach, np. w samochodzie stojącym na zewnątrz i narażonym na wilgoć, tym większe jest ryzyko pojawienia się korozji. Od niej zaczynają się problemy w postaci korodowania poszczególnych elementów układu wydechowego, a finalnie jego nieszczelności.

Jak sprawdzić szczelność układu wydechowego i jak go naprawić w przypadku usterki?

Proces naprawy nieszczelnego układu wydechowego zależy m.in. od samochodu, który uległ awarii. Niektóre marki montowały w swoich samochodach jednoczęściowe układy wydechowe, a to sprawiało, że jeden element trzeba było rozcinać, by wymienić uszkodzony fragment. Jest to łatwiejsze w tych samochodach, w których układ wydechowy składa się z kilku połączonych ze sobą elementów. Dzięki temu wymiana poszczególnych części będzie łatwiejsza.

Zazwyczaj odbywa się to właśnie w taki sposób – należy zweryfikować, która z części układu wydechowego jest tą odpowiadającą za awarię. Następnie należy ten element wymienić. Zużyte fragmenty wymienione na nowe są jednocześnie najtrwalszą opcją i dają pewność, że problem dotyczący tej konkretnej części nie wróci zbyt szybko.

Istnieją również specjalne opaski, których zadaniem jest poprawa szczelności układu wydechowego. Warto jednak pamiętać, że to rozwiązanie na krótszą metę. Mogą pomóc doraźnie i poprawić komfort korzystania z samochodu w trakcie awarii, jednak nie są rozwiązaniem długotrwałym i należy się spodziewać, że problem prędzej czy później wróci.

Jak przeprowadzić test szczelności układu wydechowego?

Test szczelności układu wydechowego najlepiej powierzyć mechanikowi, jednak „domowym” sposobem również jest to możliwe. Za pomocą grubej tkaniny wystarczy zatkać rurę wydechową, a następnie spróbować odpalić silnik. Jeśli się to uda, układ wydechowy może być nieszczelny. W normalnych warunkach, przy sprawnym układzie wydechowym, samochód nie powinien się uruchomić.

Podejrzewasz usterkę układu wydechowego? Części samochodowe sprawdzonych producentów znajdziesz w sklepie motoryzacyjnym nocar.pl.

Źródło zdjęć: shutterstock.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

13 − osiem =